Het digitale dorpsplein voor hardlopers uit België en Nederland
Met de zoekfunctie van DRR kreeg ik op het woord 'sportvasten' slechts één hit. Blijkbaar is het hier niet zo'n issue.
Voorstanders en tegenstanders genoeg te vinden op internet en diverse hardloopfora:
- dure geldklopperij, het kan helemaal niet wat sportvasten beweert, effect slechts van korte duur, ongezond etc.
- fantastisch, eindelijk van allerlei blessures verlost dankzij effect sportvasten, blijvend gewichtsverlies, snellere prestaties etc.
Ik heb het van een afstandje gevolgd en af en toe de persoonlijke ervaringen van sportvasters aangehoord. Ik moet zeggen dat ik vanaf het begin wel geïnteresseerd was maar niet veel vertrouwen had/heb in de effecten op de langere termijn. Daardoor ook geen stappen ondernomen om er werkelijk aan te beginnen.
Totdat onlangs het NOC-NSF met een artikel op de proppen kwam over sportvasten dat eindigt met:
Conclusie NOC*NSF Team Voeding
Wij raden aan om sportvasten niet te gebruiken omdat de mogelijke voordelen niet opwegen tegen de mogelijk negatieve effecten. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat sportvasten positieve effecten heeft.
http://www.nocnsf.nl/cms/showpage.aspx?id=18&search=sportvasten
Een theoretisch verhaal, opgesteld door 2 diëtisten van het NOC*NSF heb ik me laten vertellen. Niet op basis van ervaringen opgesteld maar puur theoretisch.
Sportvasten wordt afgeraden omdat er geen wetenschappelijk bewijs is geleverd dat sportvasten positieve effecten heeft.
Er zijn bij mijn weten net zo min wetenschappelijke bewijzen dat sportvasten géén positieve effecten of zelfs negatieve effecten heeft.
In dat soort gevallen voel ik een uitdaging. Het gevoel van: "Hoezo sportvasten afraden?" Twee diëtisten zonder ook maar een beetje ervaring met sportvasten die voor het NOC*NSF iedereen afraadt om eraan te beginnen? Met slechts een theoretisch verhaal als basis?
Voor mij was het de aanleiding om meteen contact te zoeken met een ervaren 'personal coach' op het gebied van sportvasten. Na een uitgebreid telefonisch contact meteen maar een afspraak gemaakt voor een intake nog net voor oud-en-nieuw.
Starten met de 10-daagse kuur wat mij betreft op 2 januari. Daarna tijd om te herstellen van de kuur en nog wat extra tijd ter voorbereiding op de Midwintermarathon van 5 februari.
Daar moet duidelijk worden welk effect sportvasten bij mij teweeg heeft gebracht op sportief gebied. Ik ben razend benieuwd!
Hoop zo af en toe er iets over te kunnen schrijven
Zijn er onder de DRR-leden hardlopers met positieve, dan wel negatieve ervaringen mbt sportvasten? Ik hoor het graag!
Liever geen theoretische verhandelingen over wel of niet goed maar vooral verhalen van ervaringsdeskundigen. Daar ben ik in geïnteresseerd.
Tags:

Permalink Antwoord van ronnie op 23 December 2011 op 16.13 Huh, ik krijg veel meer hits... ff in de zoekbalk rechtboven sportvasten inkloppen Bertus!
Permalink Antwoord van Bertus Boco op 24 December 2011 op 1.15
Permalink Antwoord van Léonie op 23 December 2011 op 18.39 Je kan geen conclusies verbinden aan een gevoel Bertus. Het kan goed voelen, maar je weet gewoonweg niet wat de effecten zijn op je lichaam, en dat is nou juist wat je moet weten om te bepalen of zoiets goed voor je is. Ik zou daarom maar wel in de theorie duiken en die iets breder trekken met onderzoeken naar crashdieten, voedingssupplementen en prestatieverbetering/vermindering. Voor m'n gevoel loop ik lekker in hartslagzone 3 maar ik word er niet beter van. Gevoel is een slechte raadgever in dit soort gevallen.
Permalink Antwoord van Bertus Boco op 24 December 2011 op 1.26
Permalink Antwoord van Mark de Boer op 23 December 2011 op 21.35 Het feit dat er mensen zijn die claimen dat ze van blessures af zijn sinds het sportvasten zegt al wat over de volgelingen...
Als iedereen nu gewoon eerst eens serieus een trainingsprogramma gaat volgen dan zal je zien dat prestatieverbeteringen helemaal niet zo moeilijk zijn. Daar heb je geen sportvasten voor nodig. Ook afvallen is m.i. niet zo moeilijk. Kwestie van goed kijken wat je eet en hoeveel energie je verbruikt. Het is een kwestie van rekenen met energiebehoefte.
Permalink Antwoord van Bertus Boco op 24 December 2011 op 1.29
Permalink Antwoord van Bertus Boco op 27 Januari 2012 op 21.48 Voor- en tegenstanders genoeg als het om Sportvasten gaat.
Weinig tegenstanders die echt een sportvastenkuur aan den lijve hebben ondervonden.
Ik heb eind december gekozen om de Sportvastenkuur te gaan doen, zodat ik uit eigen ervaring kan vertellen wat het al dan niet oplevert.
In onderstaand overzicht de verschillen in metingen op 29 december tijdens de intake en de metingen vandaag ter afsluiting van de kuur en de coaching.
[img]http://img717.imageshack.us/img717/1170/tabelbegineindmeting.png[/img]
Ik vind het mooie resultaten en ben benieuwd hoe mijn sportprestaties de komende periode zullen zijn.
Jammer dat er wat spiermassa is verdwenen. Door extra eiwitten in te nemen en krachtoefeningen ga ik proberen op de plekken waar ik wel wat extra spierkracht kan gebruiken iets terug te krijgen.

Permalink Antwoord van ronnie op 1 Februari 2012 op 15.35 Het eiwittekort is volgens mij precies de reden waarom sportvasten wordt afgeraden.
Permalink Antwoord van Bertus Boco op 1 Februari 2012 op 17.29 Ik zou ook iedereen die aan sportvasten gaat doen willen aanraden om in de periode driect na de 10-daagse kuur extra eiwitten aan te vullen. Geldt vooral voor de ervaren sporters die al vlot weer hun (dagelijkse) trainingen willen hervatten/opbouwen.

Dees Sodaar heeft een status geplaatst© 2012 Gemaakt door ronnie.