Het digitale dorpsplein voor hardlopers uit België en Nederland
Ik heb vandaag mijn skiondergoed maar weer uit de kledingkast gepeuterd, lange tight, shirt met lange mouwen en een softshell jasje. Verder, lange sokken, muts, handschoenen. Heb je nog tips om het een beetje warm te houden (afgezien van een beetje doorlopen)?
En wat adviseer je aan kleding tijdens een wedstrijd in de ijzige kou?
Tags:
Permalink Antwoord van Annemarie Lankheet op 7 Februari 2012 op 9.46 Wat me altijd opvalt is dat de snelle lopers veel minder kleding dragen dan de langzamere lopers achteraan. Vooraan in korte tight en shirt, zoals Ronnie en Daniël. Achteraan met meerdere lange lagen. Waar komt dat door? Is het zo dat je bij een hogere snelheid je meer warmte produceert en dus minder kleding nodig hebt? Denkend aan, dat als je stilstaat dat je het veel sneller koud hebt dan wanneer je beweegt.
Mijn eigen ervaring is dat als je vaker gaat lopen in het koude weer, dat je ook went aan de kou. Wat snelle lopers natuurlijk doen, omdat ze bijna elke dag gaan lopen.
Permalink Antwoord van Corry Dolleman op 7 Februari 2012 op 10.10 Dat zou zo maar kunnen. Gisteren bij Pauw en Witteman zat de "Ice man ". Die vertelde ook dat als je de elfsteden tocht gaat schaatsen je het beste iedere dag koud af kan douchen. Zo went je lichaam aan de kou en ben je beter bestand tegen de kou.
Permalink Antwoord van Daniël Gouw op 7 Februari 2012 op 10.44 Nou... Ik heb nog een lange weg te gaan voordat ik zo snel ben als Ronnie hoor ;) Maar kledingkeuze is echt persoonlijk. Ik heb 99% van de tijd een korte broek aan (ook met trainen) en je lichaam raakt er dan wel aan gewend. Met lang spul loop ik lang niet zo relaxt. Hoe minder, hoe beter.
Permalink Antwoord van Tom Glimmerveen op 13 Februari 2012 op 14.53 Ik moet zeggen dat het wel weer errug lekker was om vandaag zonder muts, handschoenen en jack te intervallen!
Laat nu die lente maar komen.

Dees Sodaar heeft een status geplaatst© 2012 Gemaakt door ronnie.